Beställning

         Hur gör jag för att handla hos er?
Om du vill handla hos oss kan du själv välja om du vill handla som gäst, skapa privatkonto eller skapa ett företagskonto.
Det beror på vad som är enklast för dig som kund och om du känner att du vill skapa ett konto eller ej.
Fördelen med att skapa ett konto är att du kan se orderhistorik, spara ner önskelista, ändra adressuppgifter m.m.

Ska du handla hos oss som företagskund så måste du skapa ett konto för att handla hos oss.
Detta för att vi ska slippa göra kreditkontroller på ditt företag vid varje köp samt att ni endast hamnar på ett kundkort hos oss.
         Hur gör jag för att skapa ett konto hos er?
Vill du skapa ett konto hos oss så klickar du bara på "Skapa konto" upp i höger hörn. Se till att du är på rätt flik/sida deval.se som privatperson, foretag.deval.se som företagskund.
Du måste inte skapa ett konto om du vill handla hos oss, utan det går jättebra att genomföra ditt köp som gäst (om du är privatkund - företagskunder måste skapa konto).
         Vilka avgifter har ni?

För privatpersoner har vi avgifter för frakt samt fakturaköp. Fraktavgiften för privatpersoner är 49kr och då levereras paketet till ditt närmsta PostNord-ombud. Vi tar även ut en fakturaavgift på 29kr för det administrativa arbete fakturahantering medför.

För företagskunder har vi endast avgift för frakt. Fraktavgiften är då 49kr (ink. moms) för tjänsten PostNord MyPack Collect (hämta hos ombud) och 119kr (ink. moms) för PostNord Parcel (företagspaket - alltså utkörning till dörren).

         Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Har du glömt ditt lösenord kan du alltid begära ett nytt. Detta gör du enklast via den här länken: GLÖMT LÖSENORD?
Eller så klickar du på "LOGGA IN" i höger hörn och sedan istället för att logga in trycker du på knappen "Glömt lösenord?" som ligger till höger om "Logga in"-knappen. Därefter får du fylla i din mejladress och om det finns ett konto registrerat på den mejladressen kommer det ett mejl med återställning av lösenord inom några minuter.

Får du inget mejl trots att du väntat? (Vänta gärna minst 30 minuter för säkerhets skull). Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig! Våra uppgifter finns längst ner på sidan.
          Kan jag lägga till en vara på min order?
I de flesta fall går inte detta eftersom vi inte kan öka totalsumman på en genomförd transaktion (beroende på vald betalningsmetod). Vissa justeringar kan gå att göra så länge din ordern inte har blivit packad. Kontakta gärna vår kundtjänst så snart som möjligt om du är osäker på om det går att komplettera din order eller ej.

Betalning

         Vilka betalningsalternativ har ni?
Betalningsmetoder för privatpersoner/gästköp:

Våra betalmetoder görs med hjälp av Collector Bank,

Bankbetalning:
Här betalar du direkt via din bank tryggt och säkert där du legitimerar dig med Bank-ID.
Faktura 30 dagar: Du får fylla i ditt personnummer och i samband med köpet görs en kreditupplysning på begäran av Collector Bank. Vid betalning mot faktura kan du ändra leveransadress om du legitimerat dig med Bank-ID. Vi tar ut en fakturaavgift på 29kr pga de administrativa som fakturahantering innebär. 
Konto-samlade köp: Här kan du samla alla dina köp som du gjort online i butiker som använder Collector Bank, för att dela upp din betalning månadsvis. Collector Bank tar ut en aviagfit på 35kr för att kunna erbjuda detta.
Köp nu - betala sen: Skjut upp din betalning till ett senare tillfälle. Collector Bank tar ut en aviagfit på 35kr för att kunna erbjuda detta. 
Kortbetalning: Här betalar du med hjälp av dina kortuppgifter. Beloppet dras från ditt konto direkt.
Swishbetalning: Kan komma att aktiveras framöver, men är inte tillgängligt just nu.

Betalningsmetoder för företagskunder:

PayEx Direktbetalning: Här betalar du direkt via din bank (gäller endast Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB).
PayEx Kortbetalning: Här betalar du med hjälp av dina kortuppgifter. Beloppet reserveras sedan på ditt konto fram tills din order skickas från oss.
Företagsfaktura: En kreditupplysning görs utav Bisnode i samband med att ni skapar ert konto. Saknar ni organisationsnummer (kommun, landsting och stat) så kan detta väljas när ni skapar kontot. Ordern kollas då manuellt över när den har kommit in i vårt system och eventuelt kontaktar vi er för kompletterande uppgifter. Fakturan skickas sedan ut på brev till vald fakturaadress.

         Jag har inte fått någon orderbekräftelse
I vissa fall hamnar mejlen från oss dessvärre i skräpposten, eller bland oönskade mejl. Vi ber dig därför se över så att det inte hamnat där innan ni kontaktar oss. Har ni fortfarande inte fått någon bekräftelse så kontakta oss gärna. Kontaktuppgifter hittar ni längst ner på sidan eller på kontaktsidan för privatkunder eller kontaktsidan för företagskunder
         När kommer fakturan?

Privatkund: När vi har skickat ordern från vårt lager får Collector Bank denna uppgift och aktiverar din faktura. Du kommer att få ett mejl till den adress du angav vid ditt köp från Collector Bank med en bifogad faktura och/eller information kring inloggning på deras sajt för att komma åt dina betalningar. Så fort fakturan är skapad finns den att hämta när du loggar in på Collector LOGIN med Bank-ID.


Företagskund: Fakturan ligger med i paketet om du inte valt en avvikande fakturaadress. Annars skickas den till er via brev. Fakturan ska betalas inom 30 dagar.

         Jag har inte fått någon faktura

Privatkund: Har du inte fått något mejl med information kring din faktura så dubbelkolla din mejladress skräpkorg, eller logga in direkt på Collector LOGIN och se/hämta din faktura där. Du loggar enkelt och säkert in med Bank-ID. Har du varken fått mejl eller har ett giltigt Bank-ID så kan du kontakta Collector Banks kundtjänst och be om en faktura per post. Du når dem via telefon, mejl eller kontaktformulär här https://www.collector.se/kundservice/handlat-pa-faktura/ . Du når dem på telefon 010-1610100 vardagar 08.00-20.00, helg 10.00-15.00.

Företagskund: Som företagskund ber vi dig kontakta vår egen kundtjänst. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan eller via sidan Kontakta oss.

         Hur kommer jag i kontakt med Collector Bank?

Du kontaktar lättast Collector Bank på telefonnummer 010-161000 mellan 08:00-20:00 på vardagar, 10:00-15:00 helger eller via deras kontaktformulär eller mejl som du hittar på https://www.collector.se/kundservice/handlat-pa-faktura/

 
         Varför blir jag nekad fakturaköp?

Privatkund/gästköp:
Om du blir nekad fakturaköp i kassan kan detta bero på flera olika saker. Se över så att du uppfyller alla dessa punkter:

- Du har överskridit det maximala beloppet för fakturaköp. Då detta kan variera och om du vill veta dina max-summa så kontakta Collector Bank på 010-1610100
- Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret kontrolleras mot den adress du är folkbokförd på, dessa två måste alltså matchas för att fakturaköpet skall gå igenom. 
- Collector Bank (vilka vi använder för fakturaköp för privatpersoner), godkänner inte din kredit. Har du frågor angående detta kontakta Collector Bank på 010-1610100
- För att köpa mot faktura krävs det att du är minst 18 år.
- Adressen du angivit är felaktig, vid betalning mot faktura godkänns endast folkbokförd adress. Viktigt är att din adress stämmer exakt mot folkbokföringsadressen, samma med namn och mellannamn.

Företagskund:
Som företagskund kommer vi kontakta dig via mejl om du inte blir kreditgodkänd. Du kan då välja att lägga om din order via någon av de andra betalningsmetoderna istället.

Leverans

         Hur lång leveranstid har ni?
Vår leveranstid är normal 2-4 arbetsdagar, med undantag för röda dagar. Beställer du före klockan 12.00 på en vardag skickas oftast paketet samma dag - dock finns inga garantier för detta. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera (vid högsäsong kan det ta längre tid), samt omständigheter vilka deVal Sweden inte råder över som t.ex. förseningar hos våra leverantörer.
         Kan jag välja utlämningsställe själv?
Nej, tyvärr har vi inte den tjänsten där du kan välja ombud. Alla paket skickas till närmsta PostNord-ombud baserat på vad för postnummer din order har.
         Kan jag spåra min leverans?
I samband med att din order skickas får du ett mejl med en länk samt kollinummer så du kan spåra ditt paket på postnord.se.
         Kan någon annan hämta ut mitt paket?
Ja, detta går bra. Då måste budet visa upp bådas legitimation vid uthämtning av paketet.

Returer, byten & reklamationer

         Hur gör jag om jag vill returnera/byta?
Om du vill returnera eller byta kan du läsa om hur du går till väga HÄR.
         Hur lång tid har jag på mig att returnera?
Om du vill returnera/byta ska du göra detta inom 14 dagar. Detta bland annat för att din faktura inte ska hinna förfalla. Det går bra att även returnera/byta reaplagg.
         Vem står för returfrakten?
Det är du som kund som står för returfrakten vid byten/returer. Du väljer helt och håller själv hur du vill skicka ditt paket. Vi erbjuder en spårbar fraktsedel som du kan köpa här. Du kan läsa mer om hur du ska gå till väga vid retur/byten under Returer & Byten.
         Vad ska jag betala på min faktura?

Privatkund:
Som privatkund får du ingen ny faktura utan du drar av beloppet för det du har returnerat på den befintliga fakturan och betalar in resterande belopp. Har du inte kvar din faktura? Logga in på Collector-LOGIN med personnummer och Bank-ID eller ring Collector Bank på 010-1610100

Företagskund:
Som företagskund får du en kreditfaktura av oss på brev så snart din retur är behandlad. Beloppet på din kreditfaktura ska du dra från din originalfaktura. Till exempel: Har du en faktura på 800:- och får en kreditfaktura på 200:- så ska du betala 600:-. Kom ihåg att du måste alltid ange samtliga fakturanummer som berörs av en betalning. Alltså både originalfakturans nummer och kreditfakturans nummer, de anger du i meddelandefältet. Har ni redan betalat originalfakturan kan ni kontakta oss för återbetalning. Notera att det är alltid originalfakturans förfallodatum som gäller. En kreditfaktura har inget förfallodatum.

         Hur snabbt behandlas returer/byten?

Returer och byten behandlas inom 1-5 arbetsdagar så snart ert paket kommit fram till oss. Vid högsäsong kan det dock dröja någon dag längre. Har du valt att göra ett byte skickas en ny order till dig från vår lager så snart bytet registrerats. Har du valt att returnera och har betalat med kortbetalning, direktbetalning eller Swish så flyttas pengarna tillbaka till samma konto som användes vid betalningen (kan ta några bankdagar innan det syns på kontot).

         Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 199kr (ink. moms). Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet från postombudet och returnera paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. Det görs automatiskt retur på alla paket som kommer tillbaka och inte har hämtats ut.
          Jag har en vara att reklamera, hur gör jag?
Har du en vara att reklamera eller om du fått en felexpedierad vara så vill vi jättegärna att ni kontaktar oss. Är det så att ni redan hunnit skicka tillbaka den felaktiga/defekta varan så återbetalar vi såklart frakten (upp till 69kr ink. moms). Ni hittar våra kontaktuppgifter längs ner på sidan eller via sidan Kontakta oss. Läs mer om reklamationer/felexpedierade varor under Returer & Byten.

Övriga frågor

         Har ni en fysisk butik?
Ja, vi har en fysiskt butik i Uddevalla som alltid har de senaste kollektionerna inne (från deVal). Utöver detta har de även märken så som b.young, Blend och Saint Tropez. Butiken är belägen på Fröland i Uddevalla (Brunegårdsvägen 2, 451 76 Uddevalla).
Butiken öppettider är:
Mån - Fre: 10 - 18
Lördag: 10 - 15

Butikens kontaktuppgifter:
Tel. 0522-88141
Mejl: butiken@deval.se
         Hur ofta får ni in nyheter?
Vi fyller på webbshoppen med nyheter i princip varje vecka (med undantag för när vi kör större reor/kampanjer).
         Har ni något nyhetsbrev?
Ja, vi har ett nyhetsbrev som du kan anmäla dig till längst ner på sidan!
Du kan även anmäla dig i kassan innan du slutför ditt köp eller när du skapar ett nytt konto hos oss.
I våra nyhetsbrev får du alltid ta del av det senaste!